BacteriŽn zijn fucking eng. Ofzo.

Door McGryphon op zondag 16 februari 2014 17:15 - Reacties (46)
Categorie: Rants, Views: 6.804

Ik zag net een reclame.
"Deze jongen raakt Ťcht alles aan!"
Vrij logisch, de jongen in kwestie is een jaar of 8 oud, en speelt wonder boven wonder buiten in plaats van met een iPad. Zoals het hoort, een beetje vies worden is helemaal niet erg, en is goed voor je weerstand.
"Behalve de Dettol No Touch!"
Voila. De meest belachelijke uitvinding van de laatste jaren. Een zeepdispenser die je niet hoeft aan te raken, want er zouden toch wel eens bacteriŽn op de knop kunnen zitten, welk een afschuwelijk vooruitzicht. En natuurlijk kan geen enkel huishouden met kinderen zonder een gigantische unit antibacteriŽle zeep, want wie zou dat zijn kind nou aandoen? Kinderen moet je toch beschermen tegen alles en iedereen, want ze zijn toch zo kwetsbaar en waardevol.

De hele commercial vertegenwoordigt een groot deel van wat er mis is aan hoe het merendeel van de kinderen tegenwoordig wordt opgevoed. Buiten spelen? Nee joh, dan worden ze vies, en moe, en misschien vatten ze wel kou, en er zitten overal gemene andere kinderen die jouw spruit pesten tot ie suÔcidaal wordt.

Come on people. Dat je je kinderen niet een oorlogsgebied in stuurt is vrij logisch, maar sla niet zo enorm door in het altijd maar willen beschermen van je kind tegen alles. Een kind dat zijn gehele jeugd tegen alle _mogelijk_ schadelijke invloeden van buitenaf wordt beschermd? Zodra die daadwerkelijk in de maatschappij moet participeren en buiten moet komen wordt dat helemaal niks.

"Vroeger" werden we gewoon buiten geschopt als we zeiden ons te vervelen. Ga maar naar de speeltuin, of een boomhut bouwen, of whatever the fuck you want to do. Kwam ik wel eens vies thuis? Ik kwam zeer zelden schoon thuis. Heb ik daar onder geleden? Ik zou zeggen absoluut niet.

Nu heb ik 2 jaar op de TU/e rondgelopen en doe ik tegenwoordig werktuigbouwkunde op het HBO. Er is een heel duidelijke tweedeling te zien tussen de kinderen die van jongs af aan al hele dagen binnen zitten met een TV/computer/spelcomputer/andere elektronica en de kinderen die, zoals het m.i. hoort, vroeger veel buiten hebben gespeeld, gebouwd, noem maar op. Meer dan tweederde van mijn klasgenoten heeft al hulp nodig bij het in elkaar zetten van meubilair van de ikea, en het overgrote deel heeft een conditie van niks, om nog niet te beginnen over de fysieke kracht, of beter gezegd de afwezigheid daarvan.

Tevens is van de binnenzittende groep doorgaans de vriendengroep kleiner, evenals dat deze mensen vaak veel verlegener zijn en daardoor ook moeilijker contact vinden met andere mensen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak.

Natuurlijk, dit gaat zeker niet voor alle gevallen op, en lang niet iedereen die wel veel buiten bezig is geweest in zijn/haar jeugd is daadwerkelijk sociaal beter ontwikkeld en sterker. Wel zijn er heel duidelijke trends in te zien, en ik vraag me eigenlijk af waarom ouders dat zelf niet inzien.

Nog duidelijker zie ik het verschil als ik leiding geef bij Jong Nederland. Elke idioot kan daar precies de kinderen er uit pikken die bijna nooit iets doet zonder een stuk elektronica in de hand; deze kinderen durven nauwelijks te praten, zijn enorm veel eerder moe bij spelletjes of sporten, en daarbovenop enorm veel recalcitranter wanneer ze niet hun zin krijgen. Van thuis zijn ze immers gewend dat als ze zich vervelen, of iets niet leuk vinden, dat hun een tablet in de handen wordt geschoven en de ouders weer hun eigen ding gaan doen.

Ik snap dit echt niet. Waarom moet tegenwoordig alles opgelost worden met honderden euro's aan elektronica, die in de meeste gevallen nagenoeg elk jaar vervangen wordt, waar er vroeger Łberhaupt geen probleem was?

Ik ben dan wel een tweaker, maar de afhankelijkheid van moderne nutteloze technologie? Daar schrik ik van.

Volgende: Waanbeelden of hoe ergerlijk mensen kunnen zijn 03-'14 Waanbeelden of hoe ergerlijk mensen kunnen zijn
Volgende: Doorstarten: een terugkerend thema 11-'13 Doorstarten: een terugkerend thema

Reacties


Door Tweakers user Ivos, zondag 16 februari 2014 17:39

Vreselijke reclame inderdaad, helemaal mee eens!

Door Tweakers user ViperNL, zondag 16 februari 2014 17:49

Eens. Overigens is elke zeep antibacterieel, het hele product is dus sowieso onzin.

[Reactie gewijzigd op zondag 16 februari 2014 17:49]


Door Tweakers user Wizardus, zondag 16 februari 2014 17:56

Dat ouders van tegenwoordig veel te zorgvuldig zijn tegenwoordig ben ik wel mee eens. Ik hoor ouders vaak praten over "kinderlokkers" als een kind in de avond buiten wilt spelen, maar om nu nou te zeggen dat ouders slecht zijn omdat ze een bepaalde soort zeepdispenser kopen vind ik wel heel ver gaan :P .

Door Tweakers user McGryphon, zondag 16 februari 2014 18:00

Ik zeg niet dat ouders slecht zijn omdat ze een bepaalde zeepdispenser kopen ;)
Mijn punt is dat die reclame een ontzettend goed beeld geeft van hoe belachelijk veel ouders tegenwoordig bezig zijn. Je hoeft je kinderen niet direct te desinfecteren als ze een pissebed hebben opgepakt...

Door Tweakers user mat.hi.as, zondag 16 februari 2014 18:15

En daarnaast, als je de zeepdispenser gebruikt, was je daarna je handen. Het maakt dus echt geen enkele fuck uit of daar bacterien op zitten of niet :X

Door Tweakers user Lemming, zondag 16 februari 2014 18:19

mat.hi.as schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:15:
En daarnaast, als je de zeepdispenser gebruikt, was je daarna je handen. Het maakt dus echt geen enkele fuck uit of daar bacterien op zitten of niet :X
Ik snap de hele reclame niet dankzij deze feit :+

Door Tweakers user GoT, zondag 16 februari 2014 19:24

Lemming schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:19:
[...]
Ik snap de hele reclame niet dankzij deze feit :+
De bedoeling van reclame is juist om meer naamsbekendheid te krijgen.
Een blog erover beginnen is er 1 van.
Dus: "Doel bereikt !", zou ik zeggen.

Zo worden er ook zeer ontzettend irritante reclames gemaakt, het idee erachter is dat het beter wordt onthouden als het irritant is.

Door Tweakers user NinjaTuna, zondag 16 februari 2014 19:28

De eerste helft van je verhaal kan ik me best in vinden. Maar het verband tussen incapabiliteit en gebrek aan sociale vaardigheden als gevolg van elektronica vind ik wat vergezocht.
Misschien kun je het eens omdraaien, zouden kinderen die niet zo sociaal zijn ingesteld graag naar buiten gaan om daar de interactie met hun leeftijdsgenoten aan te gaan? Ik denk dat een computerscherm bij hen dan toch de voorkeur heeft.
Zo kan eigenlijk de argumentatie bij elk punt dat je wilt maken in de tweede helft worden omgedraaid, waardoor de waarde van het argument verloren gaat. Feitelijke onderbouwing zou beter zijn geweest.

Desalniettemin ben ik het met je eens dat er een generatie van "watjes" gekweekt wordt. Daar is dan ook al menig artikel over geschreven.

Door Tweakers user McGryphon, zondag 16 februari 2014 20:42

Dat verband tussen elektronica en sociale vaardigheden leg ik na jaren leiding te geven bij een jeugdvereniging, aan diverse leeftijdsgroepen. En wat ik zelfs al heb gezien is dat ouders hun kinderen bij de vereniging uitschrijven net wanneer ze beter in de groep gaan vallen en enthousiaster aan de spelletjes mee doen, omdat hun kinderen niet meer tevreden zijn met "ga maar op de bank zitten met <insert spelletje>" maar naar buiten willen, en ze hun kinderen niet zonder volwassen toezicht het huis uit willen laten gaan. En zelf met je kinderen naar de speeltuin gaan, hoe kom je erbij, papa en mama hebben ook tijd voor zichzelf nodig.

Geloof het of niet, maar ze zijn er echt.

[Reactie gewijzigd op zondag 16 februari 2014 20:42]


Door Tweakers user sypie, zondag 16 februari 2014 21:08

Wizardus schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:56:
Dat ouders van tegenwoordig veel te zorgvuldig zijn tegenwoordig ben ik wel mee eens. Ik hoor ouders vaak praten over "kinderlokkers" als een kind in de avond buiten wilt spelen, maar om nu nou te zeggen dat ouders slecht zijn omdat ze een bepaalde soort zeepdispenser kopen vind ik wel heel ver gaan :P .
Maar wat ouders dan nalaten om te doen is ook naar buiten gaan om mťt hun kinderen iets te doen of hun kinderen in het oog te houden zodat er niets met ze kan gebeuren. Ouders blijven ook liever achter hun computer hangen, want ja = veilig.

Stel je voor wat er buiten in de boze wereld zou kunnen gebeuren...

Door Tweakers user ShakerNL, zondag 16 februari 2014 21:10

Haha, ik ken de reclame maar al te goed. Ik vind het ook erg onzin. Ik bedoel, ook al zit er een berg dodelijke bacteriŽn op de knop, je wast het er toch weer af onder de kraan. 8)7

Door Tweakers user RobinHood, zondag 16 februari 2014 21:22

Tis een beetje een kip-ei verhaal.

Ik ben nooit echt een buitenspeler geweest, ik speelde veel liever binnen met mijn lego, lekker alleen. En ja, ik ben ook niet bepaald geweldig in sociale contacten, ook voor een deel omdat ik weinig behoefte heb aan het gros van de mensen.

Maar, de vraag is: Ben ik niet goed in sociale dingen omdat ik altijd alleen lego'de, of lego'de ik altijd alleen omdat ik als kind al niet echt behoefte had aan sociaal contact met de meeste leeftijdgenoten?

Er zijn nou eenmaal kinderen die zich op hun best voelen als ze met allemaal vriendjes en vriendinnetjes iets doen, en er zijn kinderen die het liefst alleen iets doen. Ja, de kinderen die altijd alleen dingen doen zijn sociaal niet zo vaardig als kinderen die altijd 20 vriendjes hadden. Maakt dat uit? Maakt dat de een slechter dan de ander? Heeft dat alleen-zijn-kind er wel last van?

Ik vond het nooit erg dat ik maar 1 echte vriend had, puur omdat ik dat al prima vond. Maar ik ken ook mensen die zeggen "ik heb maar 6 vrienden...."

Wat ik wel schadelijk vind, is het hele "oh je verveeld je, hier heb je je tablet" cultuur die lijkt te ontstaan. Alles wordt maar voorgekauwd, niet alleen door de ouders, maar door alles en iedereen. Waar is de fantasie? Verveling is met mate goed voor een kind, dan verzint ie iets om te doen, eens iets anders wat dat kind altijd doet. Is goed voor je hersentjes.

Maar, vergeet niet, zelfs de Oude Grieken zeiden al "de jeugd van tegenwoordig toch...."

Door Tweakers user ilaurensnl, maandag 17 februari 2014 01:38

ViperNL schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:49:
Eens. Overigens is elke zeep antibacterieel, het hele product is dus sowieso onzin.
Beetje, zeep is meer om de bacterie eraf te wassen, en niet om te doden. Daarom is de antibacterieel handig, die maakt het dood en zorgt ervoor dat het eraf gewassen kan worden. Ook al blijft iets over, het is geheel onschuldig.

Door Tweakers user McGryphon, maandag 17 februari 2014 02:44

ilaurensnl schreef op maandag 17 februari 2014 @ 01:38:
[...]


Beetje, zeep is meer om de bacterie eraf te wassen, en niet om te doden. Daarom is de antibacterieel handig, die maakt het dood en zorgt ervoor dat het eraf gewassen kan worden. Ook al blijft iets over, het is geheel onschuldig.
Geheel onschuldig, juist niet eigenlijk. Als je drie keer per dag je handen met antibacteriŽle zeep wast, was je alle talg weg, alle lichaamseigen bacteriŽn, en dat allemaal om een hoeveelheid potentieel schadelijke bacteriŽn weg te wassen die waarschijnlijk absoluut niet gevaarlijk is, maar wel je immuunsysteem op peil houdt. Mensen die (semi-)obsessief bezig zijn met altijd alles maar schoon houden zijn, in mijn omgeving, veel vaker ziek dan mensen die er wat losser mee omgaan.

Door Tweakers user Kain_niaK, maandag 17 februari 2014 02:46

Het is een terugkerend cyclus in de opvoeding. Te veel aan hun lot overlaten tegenover te voorzichtig.

De vaders en ouders van nu die zo voorzichtig zijn in hun opvoeding hadden ooit ouders die nauwelijks naar hun om keken. De kinderen van nu die als breekbare glasen worden behandeld gaan later hun kinderen weer veel te veel aan hun lot overlaten. :)

Door Tweakers user clogie886, maandag 17 februari 2014 02:47

Het wordt op de markt gebracht omdat er mensen zijn die dit willen kopen. Dit zijn ook mensen die mogen stemmen, wat alles nog veel enger maakt dan het al is. Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Mijn zoon 'schop' ik dan ook regelmatig naar buiten - ga maar buiten spelen met je auto's in de modder.

Door Tweakers user Amanoo, maandag 17 februari 2014 03:29

Deed me ook een beetje denken aan het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=ex5y6OVVHe0

Door Tweakers user eagle00789, maandag 17 februari 2014 07:32

Ik ben het niet volledig eens met je stelling: Je kraakt namelijk het product gewoon af.
Het product is goed, maar ze adverteren het fout.

Ik heb het product namelijk zelf ook (zonder dat ik kinderen heb (!!) ) en ben er zeer blij mee.

Stel:
Je hebt net kip gesneden en wilt je handen wassen. Bij een normale handpomp moet je toch met je handen (vol met kipvocht (lees mogelijke salmonella besmetting) ) de pomp bedienen. Bij deze hoeft dat niet. je houd je hand onder de kop en de zeep komt vanzelf.
Combineer dit met een kraan met infrarood bediening (ja die heb ik in mijn keuken) en het verhaaltje is compleet.

Het is dus niet alleen voor kinderen, maar ook volwassenen hebben baat bij dit soort vindingen. Ik vind het dan ook een goede ontwikkeling.

(en on a side-note, ja alle zeep is antibacterieŽl, maar Dettol heeft toch de betere antibacteriŽle zeep)

Verder over het kinderverhaal, ook daar zitten wel een paar haken en ogen aan zoals verschillende mensen boven mij ook al duidelijk maken.

[Reactie gewijzigd op maandag 17 februari 2014 07:32]


Door Tweakers user MikeOO, maandag 17 februari 2014 08:30

Helemaal eens met je stelling.

Probleem is dat veel ouders hun kinderen tegenwoordig behandelen als prinsen en prinsesjes, meestal te herkennen als ze het over de "kindjes" hebben.
Waar is de normale term kinderen gebleven.

Zo moeten voor alles beschermd worden en bang als ze een keer vallen. Nee dat is juist goed. Daar leren ze van en door het vallen krijgen ze wonden en dan gaat het lichaam aan het werk om ze te beschermen. Laat ze lekker zand eten kan echt geen kwaad. Laat ze ze lekker op onderzoek gaan en tja dan pak je wel eens iets wat niet helemaal fris is.

En zie hier de "oudere" Tweakers leven nog en hadden dit soort producten niet.
Reclamemakers springen handig in op deze situaties.

Product is inderdaad best handig voor bepaalde situaties maar de doelgroep die zij gekozen hebben is totaal verkeerd. Zijn toch echt wel betere te bedenken en stop er dan ook direct wat humor in dan werkt 100x beter dan een kind.

Door Tweakers user EricBruggema, maandag 17 februari 2014 09:15

I feel you! :) gelukkig heb ik nog buiten kunnen spelen, helaas is buiten spelen niet overal meer mogelijk...

- Je mag niet rond hangen
- Je mag geen hutten meer bouwen (in de bosjes)
- Je mag geen boomhutten meer bouwen.
- Amper meer groen om ons heen
- Alles volgebouwd waardoor iedereen last heeft van een bal etc.

De jeugd kan ook minder tegenwoordig en dat is jammer, en natuurlijk is het gemak van ouders dat ze hun kids elektronica kunnen geven, dat kon 20-30 jaar geleden nog niet echt...

Door Tweakers user Frozen, maandag 17 februari 2014 09:15

ViperNL schreef op zondag 16 februari 2014 @ 17:49:
Eens. Overigens is elke zeep antibacterieel, het hele product is dus sowieso onzin.
Onzin. Zeep is per definitie ontvettend. Niet per definitie antibacterieel

Door Tweakers user Leo1010, maandag 17 februari 2014 09:32

EricBruggema schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:15:
I feel you! :) gelukkig heb ik nog buiten kunnen spelen, helaas is buiten spelen niet overal meer mogelijk...
- Je mag niet rond hangen
- Je mag geen hutten meer bouwen (in de bosjes)
- Je mag geen boomhutten meer bouwen.
- Amper meer groen om ons heen
- Alles volgebouwd waardoor iedereen last heeft van een bal etc.
En natuurlijk word er tegelijkertijd geklaagd dat de jeugd niet actief genoeg is en alleen maar met computers bezig is :P

Door Tweakers user EricBruggema, maandag 17 februari 2014 09:46

Leo1010 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:32:
En natuurlijk word er tegelijkertijd geklaagd dat de jeugd niet actief genoeg is en alleen maar met computers bezig is :P
Yup, en 20 jaar geleden waren de kinderen niet te dik (op een paar na dan, die al een computer hadden toen ;) )

Door Tweakers user Thedr, maandag 17 februari 2014 10:28

mat.hi.as schreef op zondag 16 februari 2014 @ 18:15:
En daarnaast, als je de zeepdispenser gebruikt, was je daarna je handen. Het maakt dus echt geen enkele fuck uit of daar bacterien op zitten of niet :X
Dat is wel een van mijn grootste ergernissen aan deze reclame, tezamen met idd de hele hype om je huis het liefst zo steriel mogelijk te hebben. Een beetje weerstand kan geen kwaad :)
Daarnaast helemaal eens met het betoog van McGryphon :Y)
Als ik later wellicht ooit kinderen heb hoop ik, net zoals mijn ouders hebben kunnen doen, ze ook eea van het buitenleven en eens wat knutselen met de handen mee te geven. Lekker de garage/schuur/tuin in en laat maar wat klooien en sleutelen!

Door Tweakers user electricretard, maandag 17 februari 2014 10:34

we worden allemaal opgevoed en klaargestoomd om, wanneer we de echte wereld betreden vooral niet buiten het gestelde kader gaan discussiŽren/denken en vragen stellen over de gevestigde geo-politieke orde.

Een iPad in je handen vanaf jonge leeftijd is hier uitermate geschikt voor, maak mensen die net slim genoeg zijn om over dat ding te kunnen vegen maar dom genoeg zodat ze dit ook de hele dag gaan zitten doen.

Brave leen consumenten crieeeren .

Door Tweakers user yousql, maandag 17 februari 2014 10:53

Ons eten wordt bijna steriel en bacteriŽloos, maar vergeet niet dat je darmvlora gewoon uit bacteriŽn bestaan. En dat je ook gewoon bacteriŽn nodig hebt. (en ook wat slechte bacteriŽn). Alleen het drinken van vifit LGG meuk zou nooit voldoende zijn. Ik vraag me af of dat gezonde bacteriiŽloze supermarkt eten van tegenwoordig goed is.

Er zijn ook geleerden die denken dat kinderen met goede hygiŽne. Op latere leeftijd ziektes kunnen krijgen als bijvoorbeeld crohn.

Door Tweakers user m-vw, maandag 17 februari 2014 11:15

MikeOO schreef op maandag 17 februari 2014 @ 08:30:
Laat ze lekker zand eten kan echt geen kwaad.
Als ik aan gesproken wordt door bekenden op het feit dat ik vanalles en nog wat door elkaar kan eten en dan nergens last van heb, zeg ik ook altijd dat dat komt doordat ik vroeger (au!) voldoende zand gegeten heb.

Door Tweakers user TIGER79, maandag 17 februari 2014 11:24

Waarom moet tegenwoordig alles opgelost worden met honderden euro's aan elektronica, die in de meeste gevallen nagenoeg elk jaar vervangen wordt, waar er vroeger Łberhaupt geen probleem was?
ah een hele terechte vraag met gelukkig een simpel antwoord :D Omdat dat de samenleving is van vandaag :D
Alles wat we hebben heeft maar een doel : geld opleveren... Dus er wordt gewoon een nut bedacht of een probleem bedacht waar we een betaalde oplossing voor kunnen bieden :D
Creating a need....
En dat moet ook steeds meer want voor elke poepscheetje wordt wel een slimme, handige, snelle, goedkope oplossing bedacht, het liefst in een aantal zeer unieke varianten... En laten we eerlijk zijn, alleen het beste is goed genoeg voor je, en stiekem horen we allemaal welvarend te zijn, dat geld moet ergens van komen, dat zal wel van je geniale idee en/of product zijn :D

Door Tweakers user LOTG, maandag 17 februari 2014 12:05

Natuurlijk, dit gaat zeker niet voor alle gevallen op, en lang niet iedereen die wel veel buiten bezig is geweest in zijn/haar jeugd is daadwerkelijk sociaal beter ontwikkeld en sterker.
Nee dat klopt. Ik kwam vroeger veel buiten en dan was de truc om niet in elkaar geslagen thuis te komen. We woonden in een buurt waar een duidelijke tweedeling in de bewoners was. Een kant was eigenbouw, en de overkant was een gemeente project waar de minder succesvolle kant van de samenleving in geduwd was. Helaas zaten die ook op dezelfde school, dus ze wisten mij altijd te vinden (om een of andere reden werkt negeren en ontwijken niet zoals je wijsgemaakt word). Ook is het blijkbaar altijd jouw schuld als er een groep bij betrokken is.

Suffice to say dat het niet helpt bij de sociale ontwikkeling en ik daar vandaag de dag nog last van heb. Wel leer je er van wat echte vrienden zijn, en hoewel ik niet zo veel vrienden heb zijn het wel allemaal zeer goede vrienden.

Ik ben het overigens helemaal eens met de paranoia dat kinderen dood gaan als ze het daglicht zien. Weerstand creŽer je door een of ander product te drinken, en kinderen leren dat op hun bakkes gaan niet zo erg is doe je door rubberen tegels te plaatsen.

Later hebben ze daar alle profijt van als ze met hun fietsje een keer onderuit gaan en de wereld in eens een stuk harder blijkt te zijn.

Door Tweakers user Barleone, maandag 17 februari 2014 12:14

Ik ken ook gezinnen waar standaard bij ieder virusje wat langskomt, de hele club kinderen en de ouders ziek worden en het rondje meedoen. Ik denk echt dat daar een gebrek aan hygiŽne is. (Gewoon normaal gezonde kinderen, hardstikke autochtoon en Hollands nuchter.)

Door Tweakers user ChojinZ, maandag 17 februari 2014 12:27

"De meest belachelijke uitvinding van de laatste jaren. Een zeepdispenser die je niet hoeft aan te raken, want er zouden toch wel eens bacteriŽn op de knop kunnen zitten, welk een afschuwelijk vooruitzicht. "


Persoonlijk vind ik het de beste uitvinding sinds jaren.
Mijn handen zitten regelmatig onder de smeer en troep en het lukt mij nooit om de reguliere zeepdispenser schoon te houden. Zodra ik mijn handen heb gewassen is dat ding zwart.

Na het wassen van de handen heb ik meteen een nieuwe taak te pakken: Het schoonmaken van de dispenser.

Een tijd lang de dispenser bediend met mijn pols en/of elleboog. Maar dat werkte ook voor geen meter....

Door Tweakers user Thedr, maandag 17 februari 2014 12:31

Barleone schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:14:
Ik ken ook gezinnen waar standaard bij ieder virusje wat langskomt, de hele club kinderen en de ouders ziek worden en het rondje meedoen. Ik denk echt dat daar een gebrek aan hygiŽne is. (Gewoon normaal gezonde kinderen, hardstikke autochtoon en Hollands nuchter.)
Is dat omdat je de situatie kent en het daar een pleuriszooi is, of is dat een aanname vanuit de constatering daarboven? Het kan ook zijn dat ze juist een gebrek aan weerstand hebben omdat ze te hygiŽnisch zijn ingesteld en dus nooit weerstand opbouwen...

Door Tweakers user BruT@LysT, maandag 17 februari 2014 12:42

Ben het er wel deels mee eens, de reclame is inderdaad erg irritant maar wekt zo wel de aandacht zoals hier al duidelijk te zien is. Het product ansich is best prima, eigenlijk niets anders dan een consumentenversie van de al lang bestaande horeca varianten. Mijn broer gebruikt zoiets ook in zijn Tattooshop. De manier waarop de reclame gebracht wordt vinden we belachelijk, en ik denk dat vrijwel iedereen het daarmee eens is, de reclame weerspiegelt niet hoe wij met onze kinderen omgaan, het is en blijft reclame, dat moeten we niet vergeten.

Uiteraard is het altijd al zo dat kinderen op verschillende manieren worden opgevoed, en soms inderdaad wat TE voorzichtig, of ze worden volledig aan hun lot overgelaten. Dat laatste zie ik helaas nog veel vaker, jonge moeders die er totaal niet klaar voor zijn maar al wel 'per ongeluk' een kind op de wereld zetten.
Ik krijg niet de indruk dat iedereen maar de tablet voorgeschoteld krijgt en dat ze niet meer buiten spelen. Ook denk ik niet dat sociale vaardigheden hier erg onder lijden. Een groot deel van het probleem is meestal al geŽrfd van ouders en is lange tijd niet juist behandeld. Zo zie je tegenwoordig een sterke groei van mensen met Autisme, zowel PDDNOS als Asperger, tegenwoordig als ASS (autisme spectrum stoornis) omschreven. Niet omdat er spontaan meer mensen deze klachten hebben, maar omdat de klachten beter geanalyseerd en geconstateerd worden. Mensen trekken ook sneller aan de bel tegenwoordig omdat het algemeen beter wordt geaccepteerd dat iemand bij geestelijke gezondheidscentra aanklopt zonder gelijk belachelijk gevonden te worden.

Zelf heb ik Asperger en ben inderdaad iemand die niet veel behoefte heeft aan sociaal contact en het lieftst (al zeker 30 jaar) alleen achter de pc zit. Toch heb ik wel degelijk buiten gespeeld, slootje gesprongen, hutten gebouwd en fikkie gestoken. Toen Doom uitkwam heb ik regelmatig met vriendjes buiten 'Doom' gespeeld, al rondrennend met shotgun etc. die we dan zelf maakten van hout. Zo ook wapentuig uit Ultima games zoals zwaarden en bijlen waar we elkaar mee te lijf gingen. Zo zie je dat zelfs de invloed van spellen weer kan resulteren in buitenspelen en bouwkunsten!

Toch was vroeger al duidelijk aan mij te merken dat ik minder contact zocht met anderen, en dat ik veel meer moeite heb om hiermee om te gaan, ik wordt erg moe van contact maar ben toch wel sociaal als je het aan iemand zou vragen. Ik weet zelf dat ik niet zo sociaal ben, maar het valt niet zo op omdat ik weet wat de 'normale' mens verwacht en die rol speel ik daarom mee. Door observatie weet ik me ongeveer te gedragen als iemand zonder autisme, maar het kost me veel te veel energie om dit elke dag vol te houden en ben daarom afgelopen jaar ook volledig ingestort. Ik werkte in een computerwinkel als verkoper/reparateur in een zeer hectische omgeving met veel telefoontjes, contacten en was de hele dag heen en weer aan het rennen totdat mijn lichaam het een half jaar geleden begaf. Stress, spanning en een lichamelijke huidziekte psoriasis waar ik al 15 jaar aan lijd heeft zich uitgebreid als een soort reuma in mijn gewrichten en alles hield er mee op. Zo erg dat ik me een tijdje vrijwel niet meer kon bewegen. Nu gaat het al een stuk beter, ik ben weer langzaam aan het werk bij een sociale instelling voor probleemgevallen zoals ik en zal binnenkort ander werk voor mezelf gaan zoeken, iets wat beter bij me past.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat mijn problemen deels erfelijk zijn, maar nog meer te maken hebben met opvoeding. Dat ik veel achter de PC zat is niet erg bevorderlijk geweest voor mijn toestand, mijn ouders hebben me niet de juiste sturing gegeven maar hebben zelf ook niet goed in de gaten gehad wat er aan de hand was, mijn ouders zijn zelf immers ook autistisch (inmiddels ook al 15 jaar gescheiden). Mijn broer is een goed voorbeeld van iemand die eigenlijk dezelfde soort problemen heeft als ik, maar heeft er minder last van ondervonden. Als tweede broer had hij niet zoveel belangstelling voor de PC gehad omdat ik alles al wat beter begreep (ik was immers 3 jaar ouder en wilde hem nog wel eens belachelijk maken als hij iets niet begreep) en is daarom veel buitens huis gaan spelen omdat de sfeer thuis niet zo prettig was. Ik ging op zolder achter de PC zitten, wat voor mij een veilige plek was. Wij lijken erg op elkaar, maar mijn broer is veel makkelijker in sociaal contact als ik, logisch.
Dus ja, ouders die het kind maar de tablet in handen drukken of kinderen die de telefoon gebruiken om zich in te verschuilen is een zeer, zeer schadelijk voor kinderen die ook al vormen hebben van autisme. Deze vinden het niet prettig om naar buiten te gaan om te spelen, hebben kans op smetvrees en andere dwang- en angststoornissen. Ze kunnen beter gepest worden door andere kinderen en op jonge leeftijd hard gemaakt worden voor de toekomst zoals mijn broer dat is overkomen. Hij heeft ook veel foute paden bewandeld en diefstal en drugs liggen op de loer, ook lastig om mee om te moeten gaan als ouder. Maar hij kan in elk geval zijn mannetje staan en heeft dan ook sinds kort zijn eigen tattooshop uit de grond gestampt en alle narigheid achter zich gelaten. Mij gaat het nog erg veel moeite kosten om een plek in de maatschappij te vinden en ondervind ook erg vaak dat ik de zin in het leven kwijt raak omdat het allemaal zo zwaar is. Ik wil daarmee zeggen dat het absoluut noodzaak is dat ouders in de gaten hebben wat ze hun kind aandoen door ze beschermend op te voeden en hun eigen problemen niet onder ogen durven te zien. Dat ook vormen van autisme niet zomaar genegeerd moeten worden, op jonge leeftijd is hier veel makkelijker wat aan te doen.

Waar anti-bacteriŽle zeep al niet toe kan leiden ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 17 februari 2014 12:47]


Door Tweakers user H!GHGuY, maandag 17 februari 2014 12:55

yousql schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:53:
Er zijn ook geleerden die denken dat kinderen met goede hygiŽne. Op latere leeftijd ziektes kunnen krijgen als bijvoorbeeld crohn.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit slechts een van de factoren zou kunnen zijn naast: genetische predispositie, voeding(!), stress(!), anti-biotica, etc.

Bij veel auto-immuunziekten is er een genetische afwijking die getriggered wordt door omgevingsfactoren. Of het immunsysteem tijdens de kindertijd iets harder getraind is door herhaaldelijke blootstelling aan kleine hoeveelheden schadelijke bacteriŽn, wormen, etc kan een invloed hebben. Van wat ik ondertussen al heb geleerd, vermoed ik dat de impact daarvan niet zo groot is.

Veel groter lijkt me de invloed van anti-biotica in de kindertijd, aangezien de darmflora (de belangrijkste gezondheidsbarriŤre in ons lijf) niet normaal kan ontwikkelen.

Je kan je ook afvragen wat de impact is van dit product:
- hoeveel dringt uiteindelijk het lichaam binnen (bvb handen wassen, gebrekkig spoelen en daarna iets eten) en wat is het effect daarvan op de darmflora?
- hoeveel _meer_ blootstelling aan niet-lichaamseigen bacteriŽn krijg je niet? Zoals hierboven aangehaald, spoel je hiermee je lichaamseigen huidbacteriŽn (die in natuurlijk evenwicht zijn) weg en dood je 99,9%, volgens de reclame van wat overblijft.
Het eerstvolgende voorwerp dat je vastneemt zit vol moet bacteriŽn. Die beestjes komen dan plots in een omgeving waar ze geen concurrentie hebben, dus er onstaat een explosieve groei.
Wanneer je hetzelfde object zou vastnemen zonder je handen te wassen (of enkel spoelen met water) dan hadden die indringers in volle concurrentie geweest met de residente bacteriŽn en zouden ze minder kans hebben om schade aan te richten.

Ik kan iedereen dan ook aanraden:
- klein toilet: enkel handen spoelen (alles wat je daar deed is wateroplosbaar en spoelt toch zonder moeite af)
- groot toilet: handen wassen met normale zeep
En denk eraan: het eerstvolgende object wat je vastneemt als je het toilet verlaat is de deurklink, ... net zoals iedereen!

Door Tweakers user Barleone, maandag 17 februari 2014 13:14

Thedr schreef op maandag 17 februari 2014 @ 12:31:
[...]
Is dat omdat je de situatie kent en het daar een pleuriszooi is, of is dat een aanname vanuit de constatering daarboven? Het kan ook zijn dat ze juist een gebrek aan weerstand hebben omdat ze te hygiŽnisch zijn ingesteld en dus nooit weerstand opbouwen...
Pleuriszooi is een veel te groot woord, maar ja.

Door Tweakers user rrikkert, maandag 17 februari 2014 13:32

Je slaat de spijker op z'n kop. Mijn vriendin is zo iemand die altijd haar zin kreeg en in een 'zeepbel' is opgegroeid. Ik daarentegen niet.

Zo is zij onzeker over zichzelf, heeft nagenoeg geen vriendinnen en is onhandig in eigenlijk alles (van koffiezetten tot klusjes), ze zal nooit iets eten wat ze niet lekker vind en dan maakt haar moeder iets anders klaar, als ze een half uur moet wachten op de bus wordt ze opgehaald van het station of als ze door de regen moet fietsen staan ook Pa en Ma paraat.

Dit alles is het volledig tegenovergestelde van hoe ik opgevoed ben. Inderdaad als ik me verveelde: ga maar buitenspelen of je vrienden opzoeken. Eten wat de pot schaft. Je wacht maar lekker een half uur op de bus. Fietsen door de regen? Wordt je hard van.

Ik zeg het haar ook vaak dat ze in een zeepbel is opgegroeid maar dat kan ze niet hebben. Die kritiek is ze niet gewend waarschijnlijk. De ironie :X

Door Tweakers user ChojinZ, maandag 17 februari 2014 15:14

rrikkert schreef op maandag 17 februari 2014 @ 13:32:
Je slaat de spijker op z'n kop. Mijn vriendin is zo iemand die altijd haar zin kreeg en in een 'zeepbel' is opgegroeid. Ik daarentegen niet.

Zo is zij onzeker over zichzelf, heeft nagenoeg geen vriendinnen en is onhandig in eigenlijk alles (van koffiezetten tot klusjes), ze zal nooit iets eten wat ze niet lekker vind en dan maakt haar moeder iets anders klaar, als ze een half uur moet wachten op de bus wordt ze opgehaald van het station of als ze door de regen moet fietsen staan ook Pa en Ma paraat.

Dit alles is het volledig tegenovergestelde van hoe ik opgevoed ben. Inderdaad als ik me verveelde: ga maar buitenspelen of je vrienden opzoeken. Eten wat de pot schaft. Je wacht maar lekker een half uur op de bus. Fietsen door de regen? Wordt je hard van.

Ik zeg het haar ook vaak dat ze in een zeepbel is opgegroeid maar dat kan ze niet hebben. Die kritiek is ze niet gewend waarschijnlijk. De ironie :X
Hehe, jij bent over een jaar weer vrijgezel.... :+

Door Tweakers user Jeroenneman, maandag 17 februari 2014 16:44

ilaurensnl schreef op maandag 17 februari 2014 @ 01:38:
[...]


Beetje, zeep is meer om de bacterie eraf te wassen, en niet om te doden. Daarom is de antibacterieel handig, die maakt het dood en zorgt ervoor dat het eraf gewassen kan worden. Ook al blijft iets over, het is geheel onschuldig.
En toch wacht iedereen nog steeds op dat onderzoek wat aantoont dat bacteriele zeep effect heeft op je kans om ziek te worden.
Nog leuker lijkt het me om te vergelijken wie eerder ziek wordt. Een student in een ranzig studentenhuis of een kind die continu handjes doet wassen. ;)
(En kom nu niet aan met ziekenhuizen. Die mensen zijn al verzwakt en dus juist vatbaar voor normaal onschadelijke bacterien)

Door Tweakers user Onno !, maandag 17 februari 2014 21:19

Ronduit met je eens! M.i. komt de angst voor bacterien uit het wel vaker belachelijke USA. Daar is het zelfs voor de vrachtwagenchauffeurs al vaak ondenkbaar om zonder gebruik van antibacteriele goedjes verder te rijden na het wildplassen. Zo van "oeh vies!", maar vervolgens wel het meest afschuwelijk voer naar binnen schuiven zonder blikken of blozen.

Door Tweakers user wayward, dinsdag 18 februari 2014 08:14

Ik kan je melden dat mijn dochter, als de zon even schijnt, Papa! Papa! De zon schijnt dan kunnen we buiten spelen. Dan neem ik er even aan de hand, dan verzamelen we de vriendinnetjes en spelen maar!
iPad vind ze ook leuk, maar dat ding lijkt wel te hypnotiseren. Dus dat kap ik na een uurtje af en dan lekker met de handen aan de gang, of even langs de vriendinnetjes!

Door Tweakers user Fly-guy, dinsdag 18 februari 2014 09:24

Thedr schreef op maandag 17 februari 2014 @ 10:28:
[...]


Dat is wel een van mijn grootste ergernissen aan deze reclame, tezamen met idd de hele hype om je huis het liefst zo steriel mogelijk te hebben. Een beetje weerstand kan geen kwaad :)
Je bouwt op jouw leeftijd geen weerstand meer op door in contract te komen met vuil, die fase is op zeer jonge leeftijd al achter de rug.
Niet dat ik het eens ben met het product, maar de claim, daar krijg je weerstand van, gaat ook niet op.

Door Tweakers user Oyxl, dinsdag 18 februari 2014 09:39

Ik vind het jammer dat er zo'n duidelijk onderscheid is tussen de eerste helft van je artikel en het tweede. Het eerste deel is absoluut waar. De bescherming van het kind, op basis van de nieuwe generatie pedagogen die uit alle macht probeert werk te behouden en te genereren, slaat volledig door.

Ik ben zelf redelijk streng opgevoed. Mijn ouders waren toen nog praktiserend Katholiek dus je krijgt de basis aan normen en waarden mee. [Gelukkig kwamen er bij mij geen priesters voor in het plaatje]. Nadat ik een jaar of zes was en me begon af te vragen waarom we iemand vroegen om ons te zegenen zonder dat die persoon bestond zijn we eigenlijk toch redelijk vlot gestopt met bidden voor het eten.

Los daarvan, Ik kwam thuis vanuit school, ging buiten spelen en werd verplicht 5 uur thuis te zijn. Als ik later thuis was, bijna automatisch straf, wat een beetje afhankelijk was van de overschrijding. Soms zonder eten m'n bed in, soms eten in de keuken, soms gewoon bestraffend toegesproken.

Ik ben van huis uit een lezer. Ik durf zonder te knipperen te beweren dat ik gemiddeld elke dag een boek las en was bij ons de eerste die van C boeken naar Volwassenen boeken over ging, rond de leeftijd van 9 jaar. Ik ben 'geboren' met de speed reading techniek (alleen anders dan de aangeleerde techniek gebeurt het bij mij automatisch en daarom krijg ik veel meer context mee) en lezen was simpelweg ťťn van mijn favoriete bezigheden. Helaas heb ik geen fotografisch geheugen, dus studie waar ik me totaal niet in interesseer(de) komt ook echt niet binnen.

Je ziet in mijn opvoeding dus twee dingen. Aan de ene kant werd ik gepusht om buiten te spelen, maar aan de andere kant lag mijn interesse vanuit mezelf helemaal niet bij het maken van vrienden en meer in een eigen fantasie wereld met boeken. Dat laatste werd ook ernstig versterkt door het feit dat ik mijn volledige jeugd door pesten redelijk beschadigd ben geraakt.

Die eigenschap is bij mij dus aangeboren en is niet ontstaan door het gedrag van mijn ouders, maar door dat van mij. Ik las liever een boek, dan dat ik buiten speelde. Toch ben ik fysiek beter gebouwd dan de gemiddelde Nederlander. Ik ben 29, sport niet meer sinds mijn 14e (10 jaar zwemmen en 8 jaar judo, beide puur recreatief), maar heb geen buikje en heb praktisch nog steeds het fysiek van een zwemmer. Mijn zelfvertrouwen zit tegenwoordig dan ook een stuk beter in elkaar dan 10 tot 20 jaar terug, toen ik nog dacht dat ik het lelijke eendje van de klas was.

Wat ik eigenlijk met dit anekdotische materiaal wil zeggen, is dat je tweede deel van het artikel, simpelweg de lading niet dekt. Het is veel te kort door de bocht. Er zijn veel meer redenen waarom kinderen zwak zijn of ogen. Het meeste zal zelfs op een genetisch niveau bepaald zijn. Ik vermoed daarom dat je oorzaak en gevolg door elkaar haalt.

Door Tweakers user Blubber, dinsdag 18 februari 2014 10:31

Een correlatie is iets anders dan een causaal verband.

Door Tweakers user Neophyte808, dinsdag 18 februari 2014 11:49

Dit: http://lifehacker.com/wha...-should-i-stop-1500232937

tl;dr: het wassen van je handen met gewone zeep verwijdert even veel bacteriŽn en het gebruik van anti-bacteriŽle zeep werkt resistente bacteriŽn in de hand d.m.v. evolutie. Heeft overigens geen betrekking op het No-Touch verhaal.

Door Tweakers user ecolo76, dinsdag 18 februari 2014 12:22

Wellicht al besproken maar voor elke cel waar een menselijk lichaam uit bestaat huisvesten er 10 bacterieen in of op je. Met andere woorden: een gezond mens bestaat voor 9% uit mens, en 91% uit bacterieen.

EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

nee is niet eng, als we steriel zouden zijn waren we niet bestaand, iets met symbiose ;)

En ja de commercie is slim genoeg om de gemiddelde burger genoeg angst in te boezemen om hun productjes flink goed te verkopen.

Hufters eerste klas, vooral omdat het hier o.a. over kinderen gaat, maar ook dit is niet nieuw.

Door Tweakers user hello123456, woensdag 9 april 2014 12:54

Ik kwam vandaag een artikeltje tegen dat ingaat op dat het hele bescherm je kind tegen de wereld gedoe, het is een wat langer artikel maar het lezen zeker waard: http://umbrelr.com/young-mother-giving-kids-dont-blame/

Reageren is niet meer mogelijk